HALL OF FAME

HEDERSPRIS 2017 – Eckard Baur

Årets hederspris går til en musikant som har gjestet Asker Jazzklubb mange ganger. Er det noen som kan kalles elegant gjøgler, så er det nettopp årets prisvinner.

Men ingen får hedersprisen kun for smil og uimotståelig sjarm. Erling Wiklund sier dette om prisvinneren: «Hans målsetting er åpenbart å blåse bort jazzstilistiske grenser gjennom å ta i bruk hele trompetspillet fra Armstrong til Don Cherry».

Prisen går – som dere forstår – til en jazztrompetist, komponist og orkesterleder. Han har bodd i Norge siden 1995, og her har han drevet sjangeroverskridende virksomhet siden den gang. Moderne jazz, trad.jazz, kapellmester for «Skal vi danse», storbandinstruktør og croonermusikk med Sinatra Songbook er bare noe han har på sin merittliste. Han har gjennom sin ledelse av Føyka Storband i 13 år avlet spilleglede, talenter og lokal identitet.

Prisvinneren er født i Tyskland og har sin utdannelse fra musikkakademiet i Köln. Vi er glad for at han valgte Norge og spesielt Lancelot som sin musikalske arena.

Det er med stolthet vi deler ut årets hederspris til Eckard Baur.

.

.

 

 

HEDERSPRIS 2016 – Knut Riisnæs.

Asker Jazzklubb deler hvert år ut en pris til en person som har bidratt til å vitalisere klubben og gjennom sitt uttrykk har vært med å markedsføre klubben både lokalt og nasjonalt.

Prisen i år går til en betydelig musiker som har utmerket seg nasjonalt og internasjonalt, og med sitt dypt personlige musikalske uttrykk også har gitt publikum i Asker Jazzklubb store opplevelser. Han var en av de første store musikerne som takket ja til å spille på klubben vår da vi startet opp, og dette ble en boost for alle jazzinteresserte i bygda.

At en guttunge i Ruseløkka musikkorps skulle føre arven fra Sonny Rollins, Dexter Gordon og John Coltrane videre, var det vel ikke mange den gang som ante.

Årets prisvinner er en svært ettertraktet musikant. Han har bidratt på et utall plateinnspillinger i alle sjangre: Bjørn Eidsvåg, Terje Rypdal, Wenche Myhre, Per Elvis Granberg, Lillebjørn Nilsen, Radka Toneff, Lillian Askeland, Jan Eggum, Cornelis Vreeswijk ….. listen er uendelig.

Men først og fremst er prisvinneren jazzmusiker. Han debuterte på plate med Karin Krogh i 1966, men det tok mange år før han ga ut plate i eget navn. «Flukt» kom i 1982, og han innkasserte Spellemannspris og ros fra kritikerne. Året før mottok han Buddystatuetten, Norsk Jazzforums høyeste utmerkelse.

Musikeren er ujålete, stillferdig, vennlig og kjemisk fri for primadonnanykker. Men når han spiller saksofon er han konge! Han har alt en komplett musiker kan ønske seg: Timing, dynamikk, kraft, ydmykhet og virtuositet. De som var her 23.september og hørte han sammen med Oslo Big Band, kan skrive under på det.

Mine damer og herrer:

Det er med stor glede jeg overrekker Asker Jazzklubbs hederspris til Knut Riisnæs.

.

.

 

 

 

HEDERSPRIS 2015 – Majken Christiansen og Torstein Ellingsen

 

Det er igjen tid for å dele ut Asker Jazzklubbs store utmerkelse, selveste hedersprisen.

Asker Jazzklubbs hederspris går til artister som har skapt glede og gitt unike musikalske bidrag på jazzklubbens klubbkvelder.

Hundrevis av artister står på scenen her på Lancelot hvert år, og å velge ut èn som fortjener prisen, er som regel vanskelig.

I år har det vært lett, selv om hun må dele prisen med en medsammensvoren.

Få – om noen – artister har evnen til å begeistre, engasjere og svinge publikum som årets hedersprisvinner – enten hun opptrer med big bands eller små ensembler. Spontanitet, spilleglede, smittende latter og bredt smil kjennetegner denne dama. Hun har bakgrunn som skuespiller, men er først og fremst en fremragende vokalist, og hun tolker og formidler de klassiske tekstene og melodiene fra The American Songbook med varme, ærlighet og overbevisning.

Hun skal dele denne prisen med en statsviter, programleder, forfatter, trompetist – og trommeslager, som også er uhyre aktiv på scenen med diverse orkestre. Han er på hjemmebane både med Magnolia, Real Thing, og Sinatra Songbook. Han er kreativ, lydhør og lyser av vennlighet og respekt for medmusikanter og publikum.

Prisvinnerne forener musikk, barn og familieliv, og gir oss her på Lancelot uforglemmelige musikkopplevelser.

De er glad i oss – og vi elsker dem begge.

GRATULERER, MAJKEN CRISTIANSEN OG TORSTEIN ELLINGSEN!

.

.

 

 

HEDERSPRIS 2014 – Andreas Laursen Dreier.

 

Asker jazzklubbs hederspris går utelukkende til musikanter som gjør seg fortjent til å bære betegnelsen «Hedersmann».

I år går prisen til en musiker som holder en lav profil til tross for en imponerende merittliste og høy kompetanse. Han er beskjeden, svært vennlig og får alltid frem det beste i sine medmusikanter. Han har bidratt til sterke musikkopplevelser på Asker Jazzklubbs jazzcruise og har gledet oss med utallige opptredener på klubbkvelder her på huset.

Han er selv komponist, samtidig som han er trygt forankret i bebop-tradisjonen. Den siste plateutgivelsen hans, som er en hyllest til en av de store bebop-pianistene har høstet lovord internasjonalt. Selv om han har turnert verden rundt i ulike konstellasjoner, så har han slått rot i lokalmiljøet i nabokommunen vår. Her jobber han både som utøvende musiker og musikkpedagog.

Prisvinneren startet sin karriere som klassisk pianist, men skiftet over til kontrabass rett før årtusenskiftet. Han reiste fra hjemlandet Danmark for å lære av de store jazzkanonene i USA. Fruktene av denne lærdommen høster vi alle en del av her i Asker Jazzklubb.

Mine damer og herrer: Årets hederspris går til Andreas Laursen Dreier.

.

 

 

HEDERSPRIS 2013 – Frode Kjekstad

Årets hederspris går til en jazzmusiker som har gledet publikum her på Lancelot med sin musikalitet og virtuositet utallige ganger. Vi har hørt ham med Sandvika storband, med italienske musikere, med amerikanske stjerner, med unge norske artister og med sin nærmeste pårørende – rettere sagt sin kone.

Prisvinneren er meget allsidig, men særpreget røper han – enten han spiller med garvede musikere fra New York – som Diane Shuur, Frank Foster og Johnny Griffin – eller gir seg i kast med sangene til Alf Prøysen. Spillet hans er alltid elegant, harmonisk, smakfullt og velfundert.

Han har spilt inn flere CD-plater, hvorav den siste med italienske musikere, som han like godt dro med seg til Lancelot og viste frem. Frode er en av få i Skandinavia behersker jazzgitar tradisjonen til Jo Pass og Wes Montgomery.

Vi er både stolte og glade for å ha denne unike gitaristen i vår nærhet. Alltid vennlig – alltid på høyde med de aller beste i verden.

Vi gratulerer Frode Kjekstad med hedersprisen.

.

.

 

HEDERSPRIS 2012 – Harald Bergersen

 

Årets hederspris går til en allsidig musiker, fløytist, klarinettist og saksofonist. Hanbeveger seg elegant mellom ny musikk-ensembler og jazzband. Han hører med blant de stillferdige musikere som uten fakter og styr gjør jobben sin bedre enn de fleste – kvalitet er hans varemerke.

Denne hedersmannen startet sin karrière i jazzband på 1950-tallet, periodevis med Kjell Karlsen fra 1956, og ble yrkesmusiker så tidlig som i 1959. Han var fast tilknyttet Stabsmusikken 1963-66, Oslo Blåsekvintett 1963-71, Filharmonien 1966-68, Det Norske Teatret 1969-70, Kringkastingsorkestret 1970-77, Oslo Blåsesolister 1971-73 og Ny Musikks Ensemble 1977-88 – ved siden av lærerstilling ved Musikkhøyskolen fra 1977.

Som jazzmusiker er han kjent fra 26 år med Radiostorbandet (1964-90), leder av egen kvintett i 14 år (1969-83), foruten deltakelse i en rekke frilansband fra midten av 70-tallet og utover, med en rekke plateinnspillinger. I 21 år (fra 1991) har han nå vært fast medlem av The Big Chief Jazzband. I 2001 ble han behørig presentert i Oslo Jazz Circle’s plateserie «Portrait of a Norwegian jazz artist».

Han har hatt en uvurderlig rolle som musikalsk bidragsyter til Asker Jazzklubb hvor han har opptrådt med ulike ensembler av høy kvalitet.

Årets hederspris går til en svært begavet og høyt respektert hedersmann: Harald Bergersen

 

HEDERSPRIS 2011 – Laila Dalseth og Totti Bergh.

 

Å være gift med en jazzmusiker kan nok tider være en vanskelig øvelse. I år går Asker jazzklubbs hederspris til to personer som begge har vært profesjonelle musikere i til sammen over 100 år – og de valgte for sikkerhets skyld å gifte seg med hverandre. Vi snakker selvsagt om Laila Dalseth og Totti Bergh, to personer som har spredt glede og vakre toner både her på Asker jazzklubb og til folk i hele verden. To sanne representanter for det gode liv!

Laila startet sin karriere allerede som 14 åring. Hun har deltatt ved utallige konserter og festivaler i Norge og i utlandet, medvirket i teaterforestillinger, gjort TV-programmer og spilt inn en rekke plater – ikke minst hos vår egen plateprodusent Bjørn Petersen.

Totti begynte som klarinettist, og gikk over til tenorsaksofon i 1952. Som sin kone har han en milelang merittliste som internasjonalt anerkjent artist med utallige konserter og plateinnspillinger. Anmeldere verden over karakteriserer Tottis musikk som varm, avslappet og svingende. Han og Laila har også sammen skapt mange vakre øyeblikk på samme scene.

Begge to er prisbelønt i mange ulike sammenhenger og har sine spellemannspriser og buddystatuetter stående i stua.  I kveld skal de få nok en velfortjent utmerkelse.

Jeg har den glede og ære å gi Asker Jazzklubbs hederspris til – må jeg få lov –  ”askerbøringene” Laila Dalseth og Totti Bergh.

.

.

HEDERSPRIS 2010 – Atle Hammer

 

Asker Jazzklubbs hederspris går i år til en person som er medansvarlig for at de fleste av oss fortsatt kan ta toget. Han er i ordets beste forstand en hedersmann – raus, vennlig og elegant og en stor jazzmusiker. For oss jazzelskere er han først og fremst vår ledende jazztrompeter gjennom et halvt århundre! Som 5-åring sto han bak pianoet og gråt når moren hans spilte Fola fola Blakken!

Asker Jazzklubb har hatt gleden av å ha han på scenen i ulike bestninger på mange konserter. Hans begeistring i spillesituasjoner er uten grenser. Hans elegante nøyaktighet i ferden gjennom akkordrekkene alltid like imponerende. Hans utforsking av trompetens dype register går Chet Baker en høy gang. Han spiller like gjerne med sin datters ska-band som hard bebop med egen kvintett – og stiller alltid opp når et storband trenger trompetsolist av klasse. Han var Radiostorbandets hyppigst lanserte trompetsolist gjennom alle år, og han glitrer på CD’en Erling Wicklunbds Storeslem – live at Lancelot (innspilt hos her i oktober 2007 da  var 75).  Si navnet på en kjent norsk jazzmusiker – prisvinneren har spilt med dem alle, og er meget anerkjent både her hjemme og internasjonalt.

Så var det dette med toget da. Jo, prisvinneren har hatt tid til å jobbe som ingeniør ved NSB i en årrekke ved siden av sine musikalske eskapader. ”Take The A-train”.

Dessuten er han mangeårig birkebeiner og har Norges mest hylende høreapparat.

I dag er han her og skal motta Asker Jazzklubbs hederspris: Gratulerer: Atle Hammer

.

.

 

HEDERSPRIS 2009 – Erling Wicklund

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

.

.

 

 

HEDERSPRIS 2008 – Jon Bjørnstad

.

.

 

 

 

HEDERSPRIS 2007 – Bjørn Petersen

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Først av alt: Dette er faktisk mitt første offisielle oppdrag som ordfører, og da er jeg ekstra fornøyd med at det ble en anledning preget av glad musikk og glade mennesker. Rett og slett en glad anledning!

Asker Jazzklubbs hederspris skal i kveld deles ut for annen gang. I fjor gikk den, som vi husker, til trommeslageren Espen Rud.

Årets prisvinner er et eksempel på hva man som enkeltmenneske kan få til, om man har en glødende interesse for en sak, en stor porsjon stahet, og – i dette tilfelle – en vilje til å bruke egne midler for å få det til.

Historien som her skal fortelles er i norsk og internasjonal jazzsammenheng betegnet som en sensasjon. Prisvinnerens innsats har nemlig ført til 115 plateinnspillinger med eminente jazzmusikere, både norske og utenlandske.

Det hele startet med at prisvinneren høsten 1983 hadde vært på konserter som Norsk Jazzforbund arrangerte i forbindelse med sitt 30 års jubileum. En av konsertene var med saksofonisten Bjarne Nerem, og prisvinneren ble så imponert at han på mandag oppsøkte alle Oslos platebutikker for å kjøpe hans plater. Rundturen i Oslos platebutikker var forgjeves, det fantes ingen plater med Bjarne Nerem.

Vår prisvinner syntes dette var uhørt og kontaktet like godt noen kommersielle plateselskaper som alle var enige i at Bjarne Nerems spill var av internasjonal klasse, men som de sa ”det er dessverre ikke mulig å tjene (nok) penger på å gi ut Nerem”.

Årets prisvinner bestemte seg da for å bruke egne penger og rette opp noe som han karakteriserte som ”en nasjonal skam”. Han ringte Nerem, og 30. og 31. mai 1984 ble This is always spilt inn i Rainbow Studio. – Og et nytt plateselskap så dagens lys.

Det var i utgangspunktet ikke prisvinnerens hensikt å lage flere innspillinger enn denne ene med Bjarne Nerem, som forøvrige ble nominert til Spellemannprisen. Under spellemannprisutdelingen traff han imidlertid Totti Bergh, en annen dyktig saksofonist, og i 1985 kom Tottis første innspilling under eget navn på det samme selskapet. Samme år kom enda en utgivelse med Harald Bergersen og Atle Hammer. Og i 2007 kommer innspilling nr. 115!

Prisvinnerens målsetting med plateselskapet var tredelt. Han ville:

  • bidra til å dokumentere norsk jazz og norske jazzmusikere
  • gjøre norsk jazz og norske jazzmusikere kjent i utlandet
  • spille inn jazzartister på grunn av kvalitet og ikke salgspotensiale

For oss som står utenfor i stille beundring må vi spørre – hvor tar denne mannen energien fra? Som pensjonist kunne han nå levd et rolig og tilbaketrukket liv. Økonomien kan jo ikke være drivkraft når vi vet at årets prisvinner i flere år har unnlatt å ta ut egen lønn fra selskapet. Er det slik at vi står overfor en mann som finner energi gjennom å se og dokumentere at norsk jazz og norske jazzmusikere blomstrer? Mye tyder på det!

Det er mange av de artistene som har fått spille inn plater som aldri hadde hatt denne muligheten uten vår prisvinner. Det musikalske har alltid vært det viktigste. I studio, har målsettingen alltid vært å legge alt til rette på en måte som får frem det ”beste” i hver enkelt artist. Produksjonene er laget på artistenes premisser.

Dette har ført til at mange produksjoner, spesielt med artister uten ”et kjent navn”, er gitt ut på tross av at det var klart at de måtte gå med økonomisk tap.

Da han tidligere i år mottok Ella-prisen fra Oslo Jazzfestival ble det også fremhevet hans eksepsjonelle bidrag til dokumentasjon av jazz på plater og cd.

Mannen vi snakker om har stått for en kulturbragd som det er en glede å hylle her i kveld, med Asker Jazzklubbs hederspris.

Og som vel de fleste nå skjønner, dreier det seg om Billingstadmannen Bjørn Petersen og hans Gemini Records AS. Jeg vil be Bjørn om å komme frem og motta prisen!

Lene Conradi – Ordfører

.

.

 

HEDERSPRIS 2006 – Espen Rud

Styret i Asker Jazzklubb har i anledning Asker Jazzfestival besluttet å opprette en hederspris, som deles ut for første gang i 2006. Styremedlemmene i Asker Jazzklubb har utgjort juryen.

Prisen i år går til en vaskekte askerbøring som har vært en musikalsk ambassadør for bygda siden tidlig 60-tall, og som sogar nyter internasjonal anerkjennelse for sin kunstneriske innsats på scener rundt om i verden. Han har også i en kort periode spilt med orkesteret som står bak meg her Asker Storband.

Musikanten har deltatt på en rekke plateinnspillinger både i eget og andres navn, og holder et meget høyt nivå uansett genre.

Han leverer samme høye kvalitet og er like seriøs uansett om han spiller med internasjonale stjerner for et blasert publikum eller for små barn i barnehager. Han er travel i turnèlivet for Rikskonsertene, og kjenner de fleste avkroker i landet.

Han er komponist, skuespiller, dramatiker og arrangør i ordets videste forstand. I 1999 mottok han Spellemannsprisen for beste jazzplate produsert i 1998.

Prisvinneren har vært med å prege norsk musikk i en mannsalder først og fremst som banebrytende stilskaper sammen med artister som Jan Garbarek, Terje Rypdal, Svein Finnerud, Radka Toneff og Arild Andersen. Norsk Jazzmusikks høyeste utmerkelse, Buddystatuetten, mottok han i 1983.

Hane er ivrig friluftsmann som har mye av ansvaret for at norske jazzmusikere ikler seg fjellanorakk etter å ha blitt smittet av han gjennom turnèlivet. Er han ikke på tur, så sitter han gjerne bak trommene eller står på for familien og ungene.

Han er dessverre ikke tilstede i kveld siden han spiller konsert i Bø i Telemark. Men hedersbevisningen skal han få, og hans kone er her for å ta imot den.

Prisen i år går til ESPEN RUD

 

 

 

Asker Jazzklubb tildelt prisen Årets jazzklubb 2010

 

 

Onsdag 3. februar under en Vinterjazzkonsert med Palle Wangberg og Gamle Sandvika Storband, overrekkes prisen Årets jazzklubb 2010 til Asker Jazzklubb. I begrunnelsen for tildelingen heter det blant annet at Asker Jazzklubb med entusiasme og en særdeles høy konsertaktivitet, har klart å skape et levende jazzmiljø i lokalsamfunnet. Prisen overrekkes av styreleder i Norsk jazzforum, Odd Erik Hansgaard.

Prisen Årets jazzklubb tildeles hvert år én av Norsk jazzforums medlemsklubber.  Det er Norsk jazzforums styre som plukker ut vinneren og det legges blant annet vekt på en bevisst og målrettet programpolitikk, god gjennomføring av arrangementene, god organisering og orden på økonomien. Prisen er på 10 000 kroner og overrekkes under Vinterjazz.

Begrunnelse Årets jazzklubb 2010

Med sitt egendefinerte mål om å ”få flere til å like jazz”, har Asker Jazzklubb klart å skapt et levende jazzmiljø i lokalsamfunnet.  Asker jazzklubb har med hovedvekt på standardjazz bemerket seg med en særdeles høy konsertaktivitet; åtte til ti konserter pr måned. Klubben holder til på Café Lancelot i Asker sentrum, men samarbeider også med Asker kulturhus og kirker i nærområdet.  I tillegg til å presentere større nasjonal navn er de også en scene for lokale musikere, både amatører og profesjonelle.  Nylig innførte klubben fast ungdomsjam én gang i måneden og i 2010 planlegges nye aktiviteter som blant annet barnejazz.

 

Asker Jazzklubb har på en vellykket måte arbeidet bevisst, kreativt og entusiastisk med programlegging og publikumsrekruttering. De tre M’ene; musikk, mat og miljø, ligger som en rettesnor for klubbens aktiviteter, og hver uke samles jazzinteresserte til en musikalsk totalopplevelse med jazzmeny og gratis inngang på de fleste konserter.  Klubben inviterer også til ekstraordinære arrangement som blant annet jazzcruise, og arrangerer Asker jazzfestival som etter hvert har utviklet seg til å bli en folkefest og et samlingspunkt. Klubben driver godt og har en sunn økonomi.

Asker jazzklubb er dyktige på markedsføring og informasjonsarbeid og dette har bidratt til å sette Asker på jazzkartet.  Prisen Årets Jazzklubb inspirerer forhåpentligvis til videre satsing.

 

Frivillighetsprisen 2007

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Harald Skogli er en humørfylt, kreativ, initiativrik og inkluderende person. Han har et brennende engasjement og en uegennyttig holdning til det arbeidet han nedlegger for Asker Jazzklubb  og alle de menneskene som benytter jazzklubbens tilbud. Harald har tatt initiativ til flere tiltak av sosial karakter. Han har med sitt engasjement som leder av Asker Jazzklubb klart å skape et åpent, kulturelt  og sosialt treffsted på Lancelot. Et sted som er blitt  kjent langt utenfor kommunens grenser.

 

Virksomheten i den gamle Asker Jazzklubb ble lagt ned i forbindelse med at KaféVarden/det gamle kulturhuset,  ble revet. Ettersom det tidligere styret i klubben ikke var interessert i å fortsette virksomheten, fikk Harald Skogli ”overta” klubben. Dette kom som en følge av at et av Haralds øvrige tiltak, middagsklubben ”Torsdagskommisjonen”, som møtes annenhver torsdag, fant ut at det kunne vært hyggelig med musikk etter maten. Torsdagskommisjonen er et uformelt nettverk av voksne mennesker som møtes for å spise middag og snakke sammen. Nettverket er åpent for alle og utvides stadig.

 

Det var ingen økonomi i jazzklubben da Harald Skogli overtok den. I prinsippet overtok han navnet. For å få det hele i gang startet Harald like godt Asker Jazzband . Dette orkesteret spilte, sammen med andre grupper, gratis. Etter hvert som økonomien i klubben er bygget noe opp, har man kunnet tillate seg å kjøpe inn konserter med profesjonelle jazzmusikere. Han har i løpet av få år drevet jazzklubben opp på et nivå som få andre jazzklubber i Norge kan sammenligne seg med. Fra september til mai er det to ukentlige, gratis konserter på Lancelot. Asker Jazzklubb er etterhvert blitt en klubb jazzmusikere gjerne spiller.

 

Asker Jazzklubb er for mange  voksne i alle aldre blitt et sosialt treffsted. I tillegg  er det kunstneriske/musikalske nivået stadig blitt bedre. Dette har sammenheng med klubbens økonomiske bæreevne og hvilke artister som kan engasjeres. Jazzinteresserte mennesker fra Asker, Røyken, Bærum og Oslo kommer på konsertene.  Nye tilhørere dukker stadig opp.

 

Harald Skogli tar sjansen på å slippe til unge, ukjente jazzmusikere. Unge musikere får spille for et stort publikum og  aldersspredningen i publikum blir stor.

 

Harald Skoglis valg av Lancelot som jazzklubbens faste sted har også vist seg å være strategisk riktig. Samarbeidet med eieren av stedet er meget bra, og de besøkende kan velge i mat og drikke fra en rikholdig  meny og  til rimelige priser. Da det i tillegg er gratis å komme inn, blir kostnadene for brukerne lave. Det gjør at alle har økonomi til å benytte tilbudet. Harald Skogli er alltid tilgjengelig, blid og meget oppmerksom. I forhold til nye personer som kommer til klubben, sørger han alltid for at de blir sett og føler seg velkommen.  De ukentlige jazzkonsertene på torsdag kveld og lørdag ettermiddag har gitt enslige en trygg ramme rundt et fast møtested. Tradisjonelt er jazzkonserter slik at man snakker sammen under konserten, og det gir de som oppsøker tilbudet mulighet til sosial kontakt med andre. Jazzklubben i Asker er en miljøskapende arena.

 

Asker Jazzklubb har fått mye pressedekning og konsertene er meget bra besøkt. Klubben har vært presentert i bladet «Vi over 60» som et treffsted for godt voksne og etablert av frivillige. Erling Wicklund, en av jazz-Norges kjente storbandledere, uttalte etter sin første konsert på Lancelot at han opplevde at Asker Jazzklubb var en godt bevart hemmelighet for resten av jazz-Norge. Et miljø som vi satt her ute i Asker og holdt helt for oss selv. Jazzmiljøet er imponert over aktiviteten  i klubben og bredden i tilbudet.

 

I oktober 2006 ble jazzklubbens første jazzfestival arrangert. Den gikk over fem dager. Den ble en stor suksess. Årets festival ble etter Haralds idé kombinert med kammermusikk.  Asker jazz-og kammermusikkfestival 2007 gikk over seks dager i uke 41 med flere konserter på lørdag og søndagen og med en egen konsert for barn.

Harald Skogli har etablert et godt samarbeid med næringslivet i Asker sentrum og med de etablerte kulturarenaene. Ulike sammensetninger av Asker Jazzband deltar i det lokale kultur- og handelsliv ved å holde små og store utendørskonserter i sammenheng med ulike arrangement.

Alt dette gjør Harald Skogli i sin fritid. Han er i tillegg i jobb. Det er ikke få timer Harald Skogli ukentlig nedlegger i arbeidet med Asker Jazzklubb.

 

Kulturprisen i Asker 2016

.

Askerjazzklubb 50 år!

E-post  fra Paul Erik Karlsen 26.juni fra 2016

«Hei og takk for hyggelig hilsen.
Jeg skulle ha tatt kontakt med deg for lenge siden, men tida bare flyr av sted.
Å ta en kopp kaffe og en prat om ikke så altfor lenge hadde vært veldig hyggelig.
Tar kontakt når «ferieoppleggene» er avsluttet.
Når det gjelder gamle asker Jazzklubb, «Asker Gymnas Jazzklubb», hadde den sitt stiftelsesmøte 19.oktober 1965 på Asker Gymnas.
Til styret ble Espen Rud valgt som formann, Knut Petterson kasserer, og Christian Winsnes og Paul Erik Karlsen som styremedlemmer. Undertegnede innehadde funksjonen som sekretær.
Klubben hadde ikke så mange ordinære medlemsmøter, og det siste som jeg har skrevet referat fra 18.februar 1966.
I alt ble det i denne perioden avholdt 8 medlemsmøter.
Klubben hadde egen kjenningsmelodi som alle møtene ble åpnet med; – nemlig «Sister Salvation» med The Slide Hampton Octet.
På møtene hadde en av klubbens medlemmer et lite kåseri om en jazzmusiker som vedkommende satte stor pris på. I tillegg var det konkurranse hvor premien var en LP-plate.
Enkelte ganger viste vi gamle jazzfilmer som vi lånte på den amerikanske ambassaden.
Av live music på medlemsmøtene kan nevnes:
Einar Jemtland kvartett, Oddmund Paulsens Trio, Knut Riisnæs kvintett (Risnæs, Jarl Johansen, Richard Badendyck, Arild Andersen, Espen Rud).
Klubbens «egne» krefter stod også for musikken:
Geir Storli – piano, Sten Andersen – gitar, Knut Petterson – baritonsax, Paul Erik Karlsen – bass og Trond Kristiansen – trommer.
Dette var en liten «smakbit» på hva som skjedde i den gamle klubben på de «formelle» medlemsmøtene hvor det ble skrevet referat.
Men mye skjedde også utenfor klubbmøtene; – bl.a.jazzfesten på Speiderhuset på Hvalstad som endte i voldsbruk da den beryktede «Blaksyadgjengen» presset seg inn på festen som var for klubbens medlemmer.
Jeg har fortsatt referatene fra klubbmøtene fra 1965 – 1966, og kan ta de med når vi treffes.
Ha en god sommer !
Vi snakkes.
Mvh
Paul Erik Karlsen

.